Диги в Карпатах: смерть бездоріжжю!

Описи, особливості, будівництво. Конструктори. Баґґі.
Відповісти
Аватар користувача
Volodymyr
Засновник Клубу «Львів 4×4»
Засновник Клубу «Львів 4×4»
Повідомлень: 6941
З нами з: 28 серпня 2002, 16:56
Ім'я: Володимир
Авто: Toyota Land Cruiser 60 (HJ60LG-KW•1982), 33x12.5xR15
Звідки: Ukraine, Lviv
Контактна інформація:

Диги в Карпатах: смерть бездоріжжю!

Повідомлення Volodymyr »

Сьогодні в Прикарпатті, принаймні, в гірській його частині, закінчується українська географія, а з нею й українські автодороги. Відтак, місцеві умільці власноруч роблять тут потужні позашляховики. Вони як танки - не бояться ні багна, ні найвідчайдушнішого бездоріжжя. Називаються вони по-тутешньому «дигами».

Диги сьогодні й вражають весь світовий автопром! Адже жоден з серійних позашляховиків не витримує карпатських доріг, точніше відсутність таких. Вони підкоряються лише цим монстрам. І це не якісь там перелатані старі вантажівки. Це – диги! Повний привід. Двигун, зазвичай, від «розкуркулених» тракторів, які залишилися у спадок місцевим селянам від давно розвалених колгоспів, а коробка передач і рульове управління - нерідко зроблені своїми руками.

Іван Дуб, один із власників карпатського авточуда: «А називається вона "дига" тому, що раніше клали мотори мотоциклетні, а вони роблять ніби як "диг-диг-диг"! І від того і пішла така назва». Микола Луцкович, інший народний умілець: «У мене мотор знятий з трактора Т-40. Ходова з ГАЗ-66-го. Ось. Ну, а коробка перероблена з ЗІЛовської».

У багатьох карпатських селах їх нині десятки і на будь-який смак. Деякі, завдяки малій масі, розганяються до 60 кілометрів на годину. Деталі для них беруть на місцевих звалищах, а згодом варять і клепають конструкцію прямо у дворі. Тут же нерідко виробляють, як не дивно, і паливо для своїх витривалих залізних конячок. Адже якісні дизпаливо і бензин багатьом ґаздам з віддалених гірських садиб нині просто не по кишені. Але допитливий розум місцевих «кулібіних» і тут знайшов вихід. Справа в тому, що чимало карпатських нафтопромислів давно вже вичерпалися, але в багатьох місцях Карпат на поверхню іноді проступають нафтові плями. Її збирають, і в примітивних агрегатах, підозріло нагадуючих в десятки разів збільшений самогонний апарат, переробляють на таку собі подобу солярки. І хоча якість її залишає бажати кращого, але невимогливій дизі і такий «корм», як кажуть, за щастя!

Українські диги ні гір не бояться, ні швидких карпатських річок. Навіть в екстремальних ситуаціях в кузові карпатського автентичного «джипу» можна перевезти до 2-х тонн корисного вантажу. Бувало, диги навіть використовували в рятувальних операціях під час частеньких тут паводків і повеней.

Цікаво, що й автофахівці вважають ці машини часом краще пристосованими до роботи в гірських умовах, ніж спеціалізовані промислові зразки. Адже сьогодні в українських Карпатах можна іноді побачити саморобні машини, які іноді викликають подив навіть у професійних конструкторів своєю функціональністю і сміливими конструкторськими рішеннями.
Відомим на Турківщині (Львівська обл.) прихильником та ентузіастом заохочення до створення саморобних машин народними умільцями є районний інспектор Інспекції Держтехнагляду Борис Яворський, котрий докладає багато зусиль, поширюючи ідею та спонукаючи краян до технічної творчості. Допомагає йому в цій надзвичайно цікавій роботі і його брат - відомий місцевий підприємець Любомир Яворський.
А декілька років тому з нагоди традиційних Бойківських фестин Борис та Любомир Яворські навіть організували виставку-огляд цих саморобних машин, яку побачили численні жителі та гості Турківщини. Більш того, брати навіть стали ініціаторами створення відеокліпу про бойківських винахідників, пісня з якого і пропонується для перегляду:

https://www.youtube.com/watch?v=6NaJJWAIVKc

Ігор Галущак
[О]=TOYOTA=[О] ランドクルーザー
Відповісти